Målet for Matgledekorpset i Trøndelag har vært:
• At eldre på institusjon opplever måltidene som høydepunkt
• Medarbeidere er stolte over den måltidsopplevelsen de leverer
• Brukere deltar aktivt i måltidsopplevelsen
Evaluering viser positive endringer etter Matgledekorpskontakt
a) Om stolthet
- Økt anerkjennelse for matfaget, måltidet, kjøkkenjobben og matservering på avdelingene.
- Fått bekreftelse på det gode, og økt bevissthet om forbedringer
eksempel mer opptatt av lage mat de er stolte av. - Kokkeyrket på institusjon har kommet mer fram.
- Synliggjøre nå mer bra mat og flinke folk!
- Korpset har bidratt til å løfte mat og måltider til et annet nivå.
- Matgledekorpset har bidratt til større felleskap mellom kjøkkenet og avdelingene
b) Om kulturendringer
- Det er kulturendring det vi jobber med!
- » Vi synliggjør nå mer av maten og måltidene på blant annet facebook».
- Vi bruker nå «etisk refleksjon» i arbeidet. Svarer ut hva vi gjør og hvorfor vi gjør det slik.
- Det er bedre god ressursutnyttelse og flyt i arbeidet
- Vi har ryddet i diettene,
- Det er god samhandling mellom kjøkkenet og avdelingene – kjøkkenet er enda mer på tilbudssiden
- Bevissthet om at kokken har ansvaret fra maten lages til den er i munnen til gjesten.
- Kokker hjelper til på avdelingene, veileder. Bevissthet om at vi spiller på lag.
- Vi får løst mye på noen få minutter – bare man tar seg tid til praten – altså at kokken prater med spisegjesten
- Har fått et kjøkkenapotek på avdelingene, og har blitt mer bevissthet rundt smakstilsetting.
- «»Har ei bok vi noterer i – en fin måte å få til bedre dialog på tvers, der kan vi gi tilbakemeldinger, etc.
c) Smarte måltider
- Etablering av kjøkkenhage – positive tilbakemeldinger på dette.
- Søkelys på spisegjesten og den enkeltes ønsker, også i ernæringssammenheng.
- Maten er mer delikat! Det er lagt vekt på anretning.
- Har et sterkere ernæringsfokus. Ernæring er omsorg og behandling. Gjør at rehabiliteringsfasen går fortere.
- » Vi har oppnådd mer ro – når middagen serveres er det en ansatt som serverer, de andre sitter til bords med beboerne».
- Mer næringstett og metta mat.
- «Beboerne skryter mer av maten, og vi har blitt mer observante på å få med oss hva de sier – og høre hva de mener om maten».
- Vi har satt bakingen mer i system. Vi har faste dager der brøddeigen settes på natta. Stekes på avdelingen for matlukt.
- Måltidet er mer en aktivitet nå enn tidligere. Ikke noe vi skal skynde oss å få unna.
- Gjør større forskjell på hverdag og helg – veksler blant annet på hverdagsservice og helgeservice.
- Tester ut bruk av former for mosa mat – ikke «sause alt sammen»
d) Om lokalmat og matsvinn
- Øke bruken av lokale råvarer, sesongråvarer og tradisjonsmat.
- Mer bevissthet rundt innkjøp. Er delaktige i anbudet, og mer bevisst på handlingsrom. Det er mulig å kjøpe mer lokalt
Er mer bevisst på bruk av tradisjonsmat og ønsker fra beboerne (ønskemat) - Mer bevisst på å kommunisere rundt maten. Sørge for at de som skal servere maten vet hvor den kommer fra, etc. Skape forventninger i forkant. Vekke minner og assosiasjoner
- Skape mer variasjon gjennom året – årstidene.
- Redusere matsvinn ved økt dialog mellom avdelingene og kjøkken, kan gjøre justeringer.
- Har gode vaske- og rydderutiner.
- Har begynt å veie avfallet – førte til at vi ble mer oppmerksom på hvor mye som egentlig kastes.
-
Avdelingene har blitt bedre på å bruke opp rester til kvelds.