Praktiske endringer
- Innkjøp av servise med farget kant
- Anskaffelse av heve/senkebord bedre tilpasset rullestolbrukere – gir økt måltidsglede
- Innføring av trillebord med fristende aftensmat
- Utvidelse av spisesalen
- Finner løsninger for innkjøp av fersk fisk eller lokale poteter
Bedre samhandling inkludert nye rutiner etter korpsbesøk
- Institusjonene eller etaten ser nytten av å snakke med folk fra andre avdelinger, etater og medarbeidere med annen rolle/oppgave
- Pårørende er jo en ressurs!
- Etablert egne “aspirant” matgledekorps etter modell av Matgledekorpset.
- Innføring av forslagskasse for ønskeretter og måltider.
- Økt forståelse for at kjøkken og pleie er “to sider av samme sak”.
- Kommunal ledelse ser nytten av bedre kontakt med institusjoner og/eller eldresektoren
Økt kunnskap og kompetanse
- Mange får en en “aha” følelse etter besøkene – løsningene ikke nødvendigvis kostbare.
- Det er gøy å bygge “vi følelse”
- Det å sette bruker i sentrum kan kreve en større “sammen er vi sterke” bevissthet.
- Forståelse for brukerperspektivet og deres rett til egne valg
- Synliggjøring av at kokkene og kan avlaste pleiere.
Endret kommunal matpolitikk
- Økt forståelse fra politikere og kommuneledelse for at lokale råvarer også hører hjemme på sykehjem.
- Økt innsikt fra politikere og kommuneledelse for at mat og måltider er mer enn “fôr”.