Praktiske endringer

  • Innkjøp av servise med farget kant
  • Anskaffelse av heve/senkebord bedre tilpasset rullestolbrukere – gir økt måltidsglede
  • Innføring av trillebord med fristende aftensmat
  • Utvidelse av spisesalen
  • Finner løsninger for innkjøp av fersk fisk eller lokale poteter

Bedre samhandling inkludert nye rutiner etter korpsbesøk

  • Institusjonene eller etaten ser nytten av å snakke med folk fra andre avdelinger, etater og medarbeidere med annen rolle/oppgave
  • Pårørende er jo en ressurs!
  • Etablert egne “aspirant” matgledekorps etter modell av Matgledekorpset.
  • Innføring av forslagskasse for ønskeretter og måltider.
  • Økt forståelse for at kjøkken og pleie er “to sider av samme sak”.
  • Kommunal ledelse ser nytten av bedre kontakt med institusjoner og/eller eldresektoren

Økt kunnskap og kompetanse

  • Mange får en en “aha” følelse etter besøkene – løsningene ikke nødvendigvis kostbare.
  • Det er gøy å bygge  “vi følelse”
  • Det å sette bruker i sentrum kan kreve en større “sammen er vi sterke” bevissthet.
  • Forståelse for brukerperspektivet og deres rett til egne valg
  • Synliggjøring av at kokkene og kan avlaste pleiere.

Endret kommunal matpolitikk

  • Økt forståelse fra politikere og kommuneledelse for at lokale råvarer også hører hjemme på sykehjem.
  • Økt innsikt fra politikere og kommuneledelse for at mat og måltider er mer enn “fôr”.